De omgeving van Kaapstad

4 december 2023 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Maandag 4 december, Franschhoek

Hallo allemaal,

hierbij weer een teken van leven vanuit Zuid-Afrika. Ditmaal vanuit Franschhoek, een gezellig plaatsje omringd door wijngaarden en wijnhuizen. Wat een contrast met de droogte en hitte van een paar dagen geleden. Hier is het groen en weelderig. We hebben net heerlijk geluncht (Frank kudu-steak en ik seafood pasta) op een terrasje met zalige wijn en daarna hebben we nog een bierproeverijtje gedaan in de Tuk-Tuk Microbrewery, altijd lekker.

Het voelde heel Europees vandaag. Wat niet Europees is, is load shedding. Er zijn grote problemen met de energievoorziening dus op bepaalde tijden gaat de elektriciteit voor een tijdje uit. De ene keer ben je ’s middags aan de beurt, de volgende keer ’s avonds…. Best onhandig in de ochtenden want af en toe kan er dan ook niet gedoucht worden omdat water ook niet komt. Wat een luxe is het toch dat we thuis altijd stroom en water hebben, wat ook nog drinkwater is. Ja, verschillende werelden.

Ons laatste bericht hebben we onderweg geschreven en geplaatst terwijl we richting Kaapstad reden. We hebben het West Coast National Park bezocht en een overnachting gehad op Meerendal, een wijngaard waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben.

Zondagmorgen zijn we vroeg naar de Tafelberg gereden waar we ruim op tijd waren om de eerste kabelbaan naar boven te nemen. Een spectaculaire rit naar boven en daar hebben we ontbeten en rondgewandeld. Daarna zijn we, via de Chapmans Peak route, een hele mooie weg, naar Kaap de Goede Hoop gereden. Dit ligt ook weer in een natuurgebied waar veel te zien was.

Vanmorgen zijn we daar vandaan bij een pinguïnkolonie op bezoek geweest en vervolgens hier naar Franschhoek gereden.

Morgen gaan we weer vroeg weer op pad, we willen de Franschhoek Pass over, een mooie rit naar de kust maar die sluiten ze vanaf 8 uur ’s morgens af voor reparatiewerkzaamheden. In september zijn hier namelijk hevige regens geweest die nogal wat schade hebben aangericht, o.a. aan de wegen.

Tot het volgende bericht,

Hilda en Frank

P.S. Onder het stukje zie je maar 4 foto's staan. Via de knop "fotos" kun Je bij ieder stukje meer foto's vinden.

1. Hans Selhorst:
    4 december 2023
    Prachtige foto’s. Wat een avontuur.
  2. Trien:
    Prachtig🤗
  3. Trien:
    4 december 2023
    Mooi verhaal weer van jullie 👍👍
  4. Ronald:
    5 december 2023
    Mooi allemaal hoor, lekker genieten.
  5. Geartsje van Dijk de Weerd Oudemirdum:
    Super mooi daar,👍
  6. Sietske.:
    5 december 2023
    Schitterende foto's en goede reis morgen
  7. Mieke:
    6 december 2023
    Wat leuk om te lezen en mee te genieten van de foto's.
  8. Joop en Paula:
    7 december 2023
    Mooi avonturen weer, ook genoeg mooie dieren en wat is de natuur daar prachtig. Groeten Paula