Lesotho en de Drakensbergen

14 december 2023 - Royal Natal National Park, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

Ons laatste bericht stuurden we vanuit de auto, onderweg naar Underberg. We vonden daar een plekje op een boerderij op 1500 meter hoogte in een prachtige groene omgeving.

De volgende ochtend was het stralend weer en dat kwam heel goed uit voor de opdracht van die dag: Via de Sani Pass naar een nieuw land: Het Koninkrijk Lesotho.

Na een rustige aanloop met een goede asfaltweg tot aan de grenscontrole van Zuid-Afrika, moesten we vervolgens een pas van ruim 2800 m over waarvan de laatste 6 km onverhard zijn en vrij steil met veel haarspeldbochten. We hebben natuurlijk niet voor niets een 4x4 gehuurd (zonder 4-wheel mag je deze pas ook niet over) maar ik was behoorlijk nerveus over deze rit. Veel 4x4 liefhebbers hebben deze rit op hun bucketlist staan. Voor een onervaren meisje zoals ik was het een behoorlijke uitdaging maar we hebben het gered. Achteraf was het ook wel heel gaaf hoor. Alles waar ik bang voor was, omrollen, wegglijden, gebroken assen, et cetera, gebeurde niet. (Er liggen overigens genoeg wrakken in de ravijnen om te illustreren dat het ook wel eens mis gaat.) Conclusie, het is dus te doen  als je maar heel rustig aan doet.

Boven kom je dan aan in Lesotho, de grens overgang ging soepel en de cappuccino in de hoogste pub van Afrika smaakte heerlijk (al had ik liever iets sterkers gehad).

We hebben bij gebrek aan campings overnacht in een hotelletje in Lesotho. Vervolgens hebben we een prachtige rit door de bergen gemaakt (tot 3200 meter hoog). Lesotho is nog erg traditioneel, veehoeders te voet of met een ezel of paard, rondavels (ronde hutten van steen of leem met een rieten dak) en ploegen gebeurt nog met de os.

Aan de noordgrens zijn we Zuid-Afrika weer binnen gegaan en we hebben overnacht in het Golden Gate National Park. Daar heb je de meest grillige rotsformaties. Vanmorgen hebben we dat park verder verkend en daarna zijn we naar het Royal Natal N.P. gereden, waar we ook weer een mooie kampeerplek hebben gevonden.

Zo is deze vakantie ontzettend afwisselend en we hebben het erg naar onze zin.

Dank voor alle reacties en tot het volgende bericht.

Liefs, Frank en Hilda

1. Hans Selhorst:
    14 december 2023
    Wat een avontuur en wederom prachtige foto’s.
  2. Geartsje van Dijk de Weerd Oudemirdum:
    14 december 2023
    Wat een mooie wereld daar, dank voor het meegenieten.
  3. Mieke:
    14 december 2023
    Ongelofelijk dat er nog zo'n mooie en lege plekken bestaan. Maar wat zal het eng geweest zijn. Doe maar een beetje rustig aan.
  4. Elly:
    14 december 2023
    Een flinke uitdaging, maar o zo mooi.
  5. Akke en jouke:
    15 december 2023
    Wat een mooi verslag van jullie reis
    Groetjes van jouke en akke
  6. Ronald:
    16 december 2023
    Wow, wat een avontuur weer.
  7. Joop en Paula:
    17 december 2023
    Erg mooie omgeving, ook niet druk met toeristen
  8. Sietske.:
    17 december 2023