Weer thuis ...

28 december 2023 - Harskamp, Nederland

Hallo allemaal,

Dit is ons laatste bericht van deze vakantie, vanmorgen zijn we weer opgehaald op Schiphol door Ronnie en Anneke.

Onze vorige stukje hebben we geplaatst op Eerste Kerstdag ’s morgens. We werden die ochtend opgehaald bij ons huisje met de safariwagen en zijn naar een dam in de rivier gereden waar we een leuke boottocht hebben gemaakt. Hermann en Robynne (die 5 jaar oud is geworden op die dag) hebben geprobeerd om te vissen, zonder resultaat overigens maar we hebben wel nijlpaarden gezien en heel veel mooie vogels.

Alleen die ochtend al hebben we 4 verschillende soorten ijsvogels gezien! We hebben onze vogellijst nog niet helemaal af, maar we komen tot ongeveer 225 verschillende soorten, heel gaaf!

Die avond hebben we “Potjiekos” gegeten (uitgesproken als Pojkiekos, potjekost). In een grote gietijzeren pan (de Potjie) wordt vlees gebakken (in ons geval impala) en vervolgens gestoofd met bouillon, wijn, harde groenten zoals aardappel en wortel en zachtere groenten, steeds laagjes er op. Laagje op laagje dus, een proces van uren langzaam garen. Daarbij eet je (stywe-)pap, gemaakt van maismeel maar met de consistentie van aardappelpuree. Heerlijk, Afrikaanser wordt het niet.

Dinsdagochtend hebben we afscheid genomen van Annemieke en Hermann en hun kinderen en zijn we richting Marakele N.P. gereden. Een nationaal park waar we 9 jaar geleden ook geweest zijn. Er was niet veel veranderd maar er is nu meer begroeiing. Mooi om tijdens de laatste Braai (BBQ) de zebra’s en de impala’s vlak bij je te zien grazen.

Dinsdagavond sloeg het weer om, veel regen en onweer en gisterenochtend was het behoorlijk afgekoeld. We hebben nog een laatste gamedrive gemaakt naar een bergtop waar veel gieren te zien zijn. Daarna zijn we naar Johannesburg gereden en hebben onze bushcamper ingeleverd.

We kijken met veel plezier terug op een mooie en afwisselende reis.

Dank voor alle leuke reacties, hier op de site, via Whatsapp, mail, enzovoorts.

Heel veel liefs allen en we hopen jullie allemaal weer snel te zien.

Groetjes, Frank en Hilda

1. Klaas:
    Welkom thuis!
  2. Hans:
    28 december 2023
    Hilda en Frank, bedankt dat we weer konden meegenieten van de mooie beschrijvingen en de prachtige foto’s.
    Tot gauw, voor de aanvullende verhalen…
  3. Els:
    28 december 2023
    Bedankt voor het meegenieten. Wat hebben jullie veel gezien daar! Prachtige foto's!
    Tot volgend jaar,
    Groet,
    Els
  4. Elly:
    29 december 2023
    Welkom thuis, we hebben weer heerlijk genoten. Mooi beschreven en prachtige foto’s.
  5. Geartsje van Dijk de Weerd Oudemirdum:
    29 december 2023
    Welkom terug, dank voor het "meereizen ".
  6. Denny:
    Prachtig!!!!
  7. Hans Selhorst:
    29 december 2023
    Welkom thuis. We hebben ook genoten. Zeker van de foto’s van de dieren. Fijn dat jullie zoveel gezien hebben.
  8. Sietske.:
    30 december 2023
    Zo weer terug in ons kikker landje. heb genoten van jullie mooie reis, en tot ziens.
  9. Joop en Paula:
    30 december 2023
    Zuid Afrika is een prachtig land, het was leuk om jullie foto's en verhalen te bewonderen. Groetjes Paula