Addo Elephant National Park

11 december 2023 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

De laatste ochtend in Tsitsiskamma aan de kust hebben we nog een mooie wandeling gemaakt onder andere langs een grote hangbrug over de monding van de Storms River.

Daarna zijn we naar Addo Elephant National Park gereden. Het hoofdkamp daar is een heel dorp op zich, met hotel, appartementen, restaurant, winkel, tankstation, zwembad en een best drukke camping. Maar ook een uitgegraven kijkhut bij een waterhole waar de olifanten komen drinken. Je zit er dan vlak bovenop, met je hoofd ter hoogte van het maaiveld, erg spectaculair. We hadden in Addo niet zo’n mooi weer maar hebben uren rondgereden en veel wild gespot. Buiten grote kuddes olifanten (zie ook het filmpje) o.a. ook zebra’s, hartebeesten, kudus, wrattenzwijnen, jakhalzen en heel veel mooie vogels. (We hebben na twee weken Zuid-Afrika al meer dan 120 soorten vogels gezien!)

Gisteren zijn we rond het middaguur vertrokken uit Addo en verder naar het Oosten gereden. Na de hitte in het Noordwesten (40 graden) was nu maar een graad of 17 en in de bergen was het druilerig en mistig. We hebben gekampeerd op een camping langs een rivier, er liepen allerlei beesten rond en we hebben zelfs een ijsvogel gezien. Overal staan BBQ’s waar je dan je eigen grillrooster op legt. We hebben op het dak van de auto een bak voor houtskool en hout maar we hebben ook al twee keer pasta gegeten. We hebben een grote koelkast met een vriesgedeelte waar we brood en vlees in hebben. We hoeven dus maar om de paar dagen boodschappen te doen.

Overal zijn supermarkten. De supermarkten in de gekleurde gemeenschappen hebben een heel ander winkelaanbod dan die in de blanke gmeenschappen hebben we gemerkt. De ene Spar is de andere Spar niet. Je kunt vaak wel wijn kopen in de supermarkt maar voor bier en sterke drank moet je naar de slijter (Liquorshop).

Vandaag zijn we op weg richting de Drakensbergen en de zuidgrens van het Koninkrijk van Lesotho. De wegen zijn over het algemeen goed. Het verkeer is niet heel druk maar erg rommelig. Veel wegwerkzaamheden, veel politiecontroles en vooral bij de dorpjes en stadjes waar je doorheen komt is het een ontzettende chaos met allerlei stalletjes langs de weg en heel veel mensen die met al hun spullen staan te wachten op een lift of een busje voor lokaal transport. Af en toe loopt er vee op de weg of steken er apen over. “Je moet je kop er wel bij houden”, aldus Hilda.

Dank voor alle leuke reacties en tot het volgende bericht.

Groetjes, Hilda en Frank

1. Sietske.:
    Geweldig.
  2. Hans Selhorst:
    Prachtige foto’s weer.
  3. Elly:
    11 december 2023
    Wat een indrukwekkende reis, prachtig. We genieten heerlijk mee (en wat zijn die olifanten groot(s)).
  4. Han van Bijnen:
    11 december 2023
    Wat een mooie fotos, vooral die van de olifanten zijn indrukwekkend😀
  5. Mieke:
    11 december 2023
    We blijven kijken en lezen iedere keer opnieuw. Middagvullend programma.! Zo mooi .
  6. Joop en Paula:
    17 december 2023