Sal

23 januari 2026 - Santa Maria, Kaapverdië

Vrijdag 23 januari 2026

Santa Maria, Sal, Cabo Verde

Lieve allemaal,

Terwijl het in Nederland nog volop winter is vonden wij het wel weer tijd worden voor wat warmte. Gistermorgen vroeg heeft Ronnie ons naar Schiphol gebracht (heel lief) en zijn we in het vliegtuig gestapt naar de Kaapverdische eilanden.

Na een voorspoedige vlucht met een korte tussenstop op het eiland São Vicente zijn we ’s middags aangekomen in Sal. Het eerste eiland van de 5 die we de komende drie wegen gaan bezoeken. Er stond een chauffeur op ons te wachten en het was niet ver rijden naar ons hotel in Santa Maria.

Eind van de middag zaten we dus al met een biertje bij een strandtentje te kijken naar de zonaanbidders en een huwelijksvoltrekking op het strand!

Het is hier 23 graden (koelt ’s nachts nauwelijks af naar 20 graden) maar er staat hier wel heel vaak een hele harde wind waardoor het iets minder warm aanvoelt.

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan en eerst even naar het strand gelopen voor de zonsopkomst om 7.00 uur maar het was vrij bewolkt vanmorgen dus geen spectaculaire opkomst. Na het ontbijt zijn we naar Santa Maria gelopen, een klein, gezellig, kleurrijk stadje zonder veel historische waarde. De pier waar veel van het leven zich afspeelt is gesloten voor renovatie op het moment.

Voorbij het stadje liggen grote bulten schelpen en waren windfoilers  (windsurfen met soort vlieger) bezig in de harde wind, heel spectaculair.

We hebben hele einden langs verlaten stranden gewandeld.

Daarna hebben we erg lekker geluncht in een creools restaurant. De officiële voertaal hier is Portugees, dus we kunnen ons goed verstaanbaar maken.

Er is hier verder niet zo heel veel te doen maar dat is prima, eerst maar een beetje acclimatiseren.

Liefs, Hilda en Frank

Foto’s

12 Reacties

  1. Cor:
    23 januari 2026
    Goede vakantie toegewenst en veel plezier met het mooie weer.
  2. Gwen:
    23 januari 2026
    Jahhh ga jullie weer graag volgen! Geniet zonder zorgen!
  3. Geartsje:
    23 januari 2026
    Fijne vakantie toegewenst, mooi dat ik weer mee mag reizen.
  4. Elly:
    23 januari 2026
    Ha, weer lekker meegenieten van verslag en foto.
    Mooie vakantie toegewenst.
  5. Durk:
    23 januari 2026
    Een mooie eerste dag gehad groetjes durk
  6. John:
    24 januari 2026
    Hoi! Goed dat jullie veilig zijn aangekomen en lekker even rustig kunnen wennen en de boel bekijken. Leuke foto’s, die muurschilderingen zijn mooi. Geniet er lekker van. Lekker eten en mooi weer is al gauw goed :)
  7. Mieke:
    24 januari 2026
    Ja, we mogen weer mooi mee genieten en dat gaan we volop doen. We wensen jullie veel plezier samen.
  8. Maarten & Marjolein:
    24 januari 2026
    Wow, wat heerlijk! Geniet lekker van al het moois, wij genieten een beetje mee via jullie verhalen en foto’s.
  9. Sipke en froukje:
    24 januari 2026
    fijne vakantie gewenst en wij genieten met jullie mee
  10. Ronald en Ageeth:
    24 januari 2026
    Veel plezier, we kijken mee met dit nieuwe avontuur.
  11. Sandra:
    25 januari 2026
    Fijne vakantie we kijken en lezen weer fijn mee!
  12. Rianne en Hans:
    25 januari 2026
    Heerlijk dat strand. Heel herkenbaar ook Santa Maria.